Nieszczelne przepisy o delegowaniu kierowców
Zagraniczni przewoźnicy muszą zgłosić delegowanie kierowcy do inspekcji pracy, ale służby kontrolne nie mają możliwości zweryfikować tego na drodze.
Chodzi o art. 12 ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Nakłada on na przewoźników z tzw. państw trzecich (czyli nienależących do Unii Europejskiej, z wyjątkiem Szwajcarii), którzy delegują kierowcę na terytorium RP, obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy tego faktu.
Zgłoszenia delegowania trzeba dokonać każdorazowo przed rozpoczęciem przewozu drogowego w Polsce. Formularz wypełnia się online i składa za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl, opatrując podpisem kwalifikowanym. Oprócz tego przewoźnik musi wystawić potwierdzenie delegowania na określonym formularzu, podpisane przez niego i kierowcę.
Kontrola podstawą zaufania
To ten dokument kierowca jest zobligowany okazać w razie kontroli przez Inspekcję Transportu Drogowego. Tyle tylko, że jak wskazuje Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, inspektorzy nie mogą potwierdzić poprawności danych.
– Z informacji ZMPD wynika, że ITD nie ma dostępu do bazy zgłoszeń delegowania, a tym samym skuteczność kontroli delegowania w przypadku przewoźników z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta